Zaloguj się do panelu klienta

15.09.2021

Na co warto zwrócić uwagę, tworząc biznesplan dla kancelarii?

Inne

Przygotowanie i aktualizacja biznesplanu pomaga każdej firmie określić kierunek rozwoju. Ułatwia także późniejsze mierzenie efektów. Potrzeba posiadania biznesplanu dotyczy również kancelarii.

Jak prawnik może przygotować taki plan lub chociaż – określić, co powinno się w nim znaleźć? Pisze o tym m.in. Shaun G. Jamisson w artykule Business Planning: Doing Law Your Way opublikowanym na portalu LawPracticeToday.org. My natomiast, w dzisiejszym artykule, przedstawiamy kilka wskazówek (także tych bardziej nietypowych!), które pozwolą stworzyć taki dokument w sposób strategiczny i przemyślany. 

Określ misję kancelarii 

Określenie misji kancelarii jest niezwykle istotne. To nie jest wyłącznie “couchowe ćwiczenie” lub coś zbędnego, co można zignorować bez żadnych strat. Misja to nie tylko narzędzie marketingowe, ale przede wszystkim doskonały sposób na określenie swojej wiodącej praktyki prawniczej i specjalizacji. Kancelarie, które wyodrębniły swoją “myśl przewodnią” mają też znacznie łatwiejsze zadanie w zakresie przyciągnięcia pracowników i utrzymania ich. Ludzie chcą pracować w firmie, która ma misję! 

Zastanów się, co chcesz robić, komu ma to służyć i dlaczego chcesz zajmować się właśnie tym. Odpowiedzi na te pytania wbrew pozorom wcale nie są łatwe. Określ swoją misję precyzyjnie, ale nie zapominaj, że z czasem może (a nawet musi!) ewoluować. 

Zastanów się, jakim prawnikiem jesteś (i jakim chcesz być)

Misja określona? Wspaniale, ale to nie wszystko. Znacznie ważniejsze jest, kto będzie tę misję realizował. Tworząc biznesplan, trzeba więc zadać sobie nieco filozoficzne pytanie – jakim prawnikiem jestem?

Wbrew pozorom, odpowiedź powinna być bardzo konkretna. Shaun G. Jamisson radzi, aby odpowiadając na to pytanie, wziąć pod uwagę aspekty takie jak:

  • doświadczenie w zakresie poszczególnych specjalizacji,
  • dotychczasowe doświadczenie w prowadzeniu firmy i sprzedaży,
  • elementy, które w prowadzeniu kancelarii sprawiają nam najwięcej satysfakcji,
  • elementy, których w prowadzeniu kancelarii nie lubimy,
  • sprawy, których nie chcemy (lub nie umiemy) prowadzić,
  • posiadane zasoby oraz te, których będziemy potrzebować w najbliższej przyszłości
  • zdolność kredytowa (lub możliwość pozyskania finansowania z innych źródeł).

Konkretne pytania, prawda? Jak widzisz, pytania takie jak “kim jestem” oraz “jaka jest misja kancelarii”, to nie tylko “sztuka dla sztuki”, zalecana przez biznesowych coachów. To istotne elementy tworzenia skutecznej strategii. 

Bądź realistą w kwestii finansów

Po określeniu misji i swoich osobistych, najważniejszych cech, przyszedł czas na odrobinę bardziej oczywiste elementy biznesplanu. Finanse! 

Shaun G. Jamisson radzi, aby określając swoje cele finansowe, wziąć pod uwagę dwa aspekty: potrzeby finansowe osobiste i biznesowe. Określenie, ile miesięcznie (minimalnie) potrzebuje prawnik, aby po prostu “żyć”, a ile, aby prowadzić kancelarię (także minimalnie), pozwoli lepiej zarządzać budżetem… i lepiej przygotować się do wyznaczenia kolejnych, bardziej biznesowych celów, jak np. zatrudnienie nowych pracowników, otwarcie nowego biura, marketing itp. 

Ważne, aby mieć świadomość, jakimi kwotami możemy rzeczywiście operować, uwzględniając niezbędne minimum “na przetrwanie”. Wiele kancelarii, szczególnie początkujących, o tym zapomina. Tymczasem to istotny etap, aby móc określić, ile faktycznie (a nie tylko “na oko”) kancelaria potrzebuje zarobić, aby osiągnąć swoje biznesowe założenia. 

Planuj i mierz efekty

Osiąganie założonych celów – zarówno tych finansowych, jak i innych, związanych np. z rozwojem zespołu, czy poszerzeniem misji kancelarii – jest dużo łatwiejsze, gdy praca w kancelarii przebiega w usystematyzowany, ułożony sposób. Dlatego już na etapie tworzenia biznesplanu (nawet wstępnego), warto pomyśleć, jak w przyszłości będziemy planować… i mierzyć efekty. 

Na szczęście – nie trzeba robić tego ręcznie, np. poprzez żmudne wypełnianie kolejnych tabel w Excelu. Dzięki dobremu systemowi do zarządzania kancelarią planowanie i mierzenie osiąganych efektów staje się po prostu naturalną częścią codziennej pracy. Nie potrzeba do tego ani dodatkowego czasu, ani specjalistycznych umiejętności. 

Dzięki Advisor247 prawnik może w prosty sposób:

  • planować i śledzić realizację wyznaczonych zadań,
  • rejestrować czas pracy, dzięki czemu doskonale wie, ile czasu zajmują mu konkretne czynności, co jest cenną wiedzą biznesową,
  • oszczędzać czas dzięki praktycznym integracjom, np. z Microsoft 365, Systemem Informacyjnym Sądów Powszechnych, Bazą GUS, czy VIES. 

Za sprawą praktycznych funkcjonalności systemu legal practice management, prawnik może skutecznie planować i równie skutecznie mierzyć efekty. To kluczowe dla biznesowego rozwoju!

Zaplanuj działania marketingowe

Wiele kancelarii wciąż opiera się przed działaniami marketingowymi (chociażby przez wzgląd na etykę). Dzisiejszy, niezwykle konkurencyjny rynek, wymusza jednak zmianę podejścia.  

Na dobry początek warto zastanowić się, kto jest potencjalnym klientem kancelarii (do kogo chcemy kierować nasze komunikaty marketingowe) oraz kto jest naszą (pośrednią i bezpośrednią) konkurencją. Co ważne – w zakresie planowania działań marketingowych wcale nie chodzi o planowanie działań na szeroką skalę i dużych akcji, które odbiją się szerokim echem w branży. Warto pamiętać, że narzędzia marketingowe to także:

  • strona WWW,
  • dobra, atrakcyjna oferta kancelarii,
  • regularnie prowadzone profile w social mediach. 

W zakresie budżetu na marketing – także dobrze być realistą. “Marketing”, wraz ze wszystkimi możliwościami, jakie daje Internet, to dziś niezwykle szerokie pojęcie. Przy odrobinie dobrych chęci każdy znajdzie działania na miarę swoich możliwości finansowych i czasowych. 

Działaj z głową i pamiętaj, że realia biznesowe się zmieniają

Określenie wszystkich wskazanych powyżej elementów to doskonały początek dla każdej kancelarii, która chce rozwijać się strategicznie. Dotyczy to nowych podmiotów, ale nie tylko. Ważne, rozwojowe pytania powinny zadawać sobie także kancelarie, które działają od dłuższego czasu, a które – po prostu – nie chcą stać w miejscu. 

Wrzesień dla wielu osób jest czasem podejmowania ważnych biznesowych decyzji. Może stanowić doskonałą okazję, aby zweryfikować lub zaktualizować wyznaczone sobie cele. Bo rzeczywistość biznesowa zmienia się z dnia na dzień i raz określona misja kancelarii, cele finansowe, czy marketingowe także mogą (a nawet muszą!) ewoluować.

Zobacz również:

Inne

15.09.2021

Microsoft Word dla prawników

Microsoft Word dla prawników

Inne

15.09.2021

Pobierz schemat obiegu korespondencji przychodzącej od Mileny Błaszyk!

Pobierz schemat obiegu korespondencji przychodzącej od Mileny Błaszyk!

Inne

15.09.2021

Zadowolenie z pracy Polaków – czy prawnicy także są zadowoleni z pracy?

Zadowolenie z pracy Polaków – czy prawnicy także są zadowoleni z pracy?