Zaloguj się do panelu klienta

15.06.2021

Technologia w kancelarii – przykład powinien iść z góry!

Aktualności

Platforma Legatics opublikowała w ostatnim czasie bardzo ciekawy raport – Barriers To Legal Technology Adoption. Wynika z niego, m.in., że jedną z przeszkód, która blokuje prawników przed wdrożeniem rozwiązań legaltech jest… brak odpowiednich wzorców płynących od pracowników wyższego szczebla i kadry zarządzającej

W badaniach wzięło udział 133 prawników z 10 wiodących kancelarii prawnych działających na terenie UK, w tym m.in. Herbert Smith Freehills, DLA Piper, Pinsent Masons, Reed Smith, Osborne Clarke i Eversheds Sutherland. O kilku ciekawych wnioskach z tego Raportu piszemy w dzisiejszym artykule! 

Partnerzy kancelarii chcą wdrażać innowacje… ale nie zawsze faktycznie to robią

Ankieta przeprowadzona przez Legatics, jak czytamy na portalu ArtificialLawyer, wykazała, że owszem, większość partnerów i osób zarządzających kancelariami, uważa, że technologia jest ważna i kancelaria powinna z niej korzystać. Problem jednak w tym, że często to jedynie słowa, nie poparte praktycznymi działaniami. Tylko 40% ankietowanych prawników zgodziło się ze stwierdzeniem, że „starsi partnerzy stanowią wzór do  naśladowania przy korzystaniu z technologii”. Ankietowani podkreślali też, że wyjątki w postaci działań partnerów korzystających  z legaltech i zachęcających do tego zespół, wpłynęły na nich bardzo pozytywnie. 

Kancelarie są organizacjami piramidalnymi. Brak motywacji do korzystania z technologii wśród wyższych szczeblem pracowników skutkuje takim brakiem także u prawników na niższych stanowiskach. Bo przykład  – idzie z góry. 

Dlaczego partnerzy niechętnie korzystają z innowacji?

Partnerzy i pracownicy kancelarii, którzy pełnią wysokie funkcje w organizacjach, zwykle doszli tam wyłącznie za sprawą swojej ciężkiej pracy, wiedzy i umiejętności zdobywania zaufania klientów. W przypadku osób, które pięły się po szczeblach kariery kilkanaście lat temu, technologia nie miała niemal żadnego znaczenia, bo była po prostu zbyt mało rozwinięta. Dziś wygląda to inaczej. Technologia może pomagać w zdobywaniu klientów i zarządzaniu procesami, a zatem może być jednym z czynników decydujących o objęciu funkcji partnera.

Raport Barriers To Legal Technology Adoption wśród przyczyn, dla których partnerzy (a co za tym idzie, pozostali prawnicy) nie zawsze chętnie korzystają z technologii, wymienia: 

  • Inne priorytety. Kadra zarządzająca często zajmuje się pilnymi kwestiami operacyjnymi. związanymi z obsługą klienta, przez co technologia spychana jest na dalszy plan. 
  • Ogólny brak wiedzy na temat legaltech. Badania Legatics wykazały, że wielu prawników nawet nie wiedziało, jakimi zasobami technologicznymi dysponuje ich kancelaria, ani w jaki sposób mogą uzyskać do nich dostęp.
  • Brak właściwego przeszkolenia, a co za tym idzie, wiedzy na temat tego, jak korzystać z technologii na co dzień. 

Dyrektor generalny Legatics, Anthony Seale, w rozmowie z Artificial Lawyer zwrócił również uwagę, że występują także bariery behawioralne  i organizacyjne.  Zauważył też, że często prawnicy nie są aż pod tak dużym wrażeniem produktów technologicznych, aby zdecydować się na wdrożenie ich we własnej organizacji.

Co można zrobić?

Jak zachęcić partnerów (a także niższych szczeblem pracowników, którzy będą podążać za dobrym przykładem) do stosowania technologii? Anthony Seale podaje kilka propozycji. 

Warto głośno mówić o sukcesach, które dzięki technologii osiągnęła kancelaria. Działy marketingu lub inne osoby odpowiedzialne za komunikację wewnątrz kancelarii, powinny informować pracowników o sytuacjach, w których dane narzędzie było przydatne oraz pomogło firmie i klientom. Takie działania mają znaczenie szczególnie w dużych kancelariach, działających w korporacyjnym modelu. Warto postawić również na edukację i szkolenia. 

Legatics zbadał też, jak pomóc kancelariom w szybszym wdrażaniu narzędzi sztucznej inteligencji. Wniosek? Zastosowanie „mikrousług”, które nie zburzą rytmu pracy kancelarii. Zamiast wielkich zmian, warto początkowo postawić na niewielkie ulepszenia technologiczne, a kolejne wdrażać stopniowo, z biegiem czasu. Jest to podejście bliskie filozofii Advisor247. Nie bez przyczyny jednym z kluczowych haseł naszej oferty dla dużych kancelarii jest “ewolucja, nie rewolucja”. Małe kroki to często klucz do sukcesu. 

Zmiany nadejdą – to nieuniknione

Jeśli kadra zarządzająca nie będzie napędzała prawników do otworzenia się na technologię, prawdopodobnie zrobi to… rynek. Z biegiem czasu kancelarie, które wdrożą rozwiązania technologiczne i będą dawały przykład innym, w naturalny sposób zdobędą przewagę konkurencyjną. Czas pokaże, jak bardzo przełoży się to na wyniki biznesowe. 

Cały Raport Barriers To Legal Technology Adoption można pobrać TUTAJ. W naszym artykule skupiliśmy się jedynie na niewielkim ułamku ciekawych informacji, jakie zawiera. Dla wszystkich freaków #legaltech może to być bardzo inspirująca lektura!

Zobacz również:

Aktualności

15.06.2021

O komunikacji, zarządzaniu i zabawie

O komunikacji, zarządzaniu i zabawie

Aktualności

15.06.2021

Jak prowadzić komunikację kancelarii, żeby klienci do nas wracali

Jak prowadzić komunikację kancelarii, żeby klienci do nas wracali

Aktualności

15.06.2021

#3 Flink: Kancelaria bez biura i Word'a. Czy to może się udać i dlaczego warto?

#3 Flink: Kancelaria bez biura i Word’a. Czy to może się udać i dlaczego warto?