16.03.2021
Wyzwania i szanse branży prawnej w dobie COVID-19
Pandemia dla wielu osób uosabia wszystko, co najgorsze – i absolutnie się temu nie dziwimy. Przemiany, których jesteśmy świadkami, niosą ze sobą wiele konsekwencji, o których nawet nie pomyślelibyśmy jeszcze półtora roku temu. Czy można jednak znaleźć jakieś pozytywy?
W branży prawnej i w obszarze #legaltech – tak. Pandemia otworzyła prawnikom drzwi do technologii. Rozpoczęła się prawdziwa cyfrowa transformacja.
2020 – rok prawdziwego testu zdolności adaptacyjnych
Rok 2020 był rokiem, w którym “wszystko się zaczęło”. Początkowo wielu prawników myślało, że to wszystko jest chwilowe, że zaraz się skończy, że za miesiąc wrócimy do biur… Dziś już wiemy, że stan pandemii potrwa dłużej, niż ktokolwiek mógłby się spodziewać.
Równocześnie jednak to właśnie w 2020 r. prawnicy zostali wrzuceni na głęboką wodę – a z nauk wyniesionych z roku ubiegłego, mogą czerpać dzisiaj. To moment, w którym kancelarie i firmy prawnicze mogą skutecznie wykorzystywać zdobyte w 2020 r. doświadczenia, aby osiągnąć sukces w obecnym roku .
Craig Friedl, ekspert branży legaltech i autor inspirującego artykułu How Three Pandemic-Induced Issues Create Opportunity for 2021 sądzi, że w 2021 r. prawnicy będą musieli zmierzyć się ze zmianami w trzech obszarach: technologii, procesów i zasobów ludzkich.
Zespół kancelarii w dobie pandemii
Wyzwania w zakresie zasobów ludzkich dotyczą m.in. procesu rekrutacji. Ten w 2020 r. przeniósł się niemal całkowicie do sfery online. Kancelarie mierzą się aktualnie z poważnym zadaniem: oceną kandydata i jego umiejętności wyłącznie w formie online, bez możliwości osobistego poznania się. Tymczasem, jak podkreśla autor wspomnianego już artykułu: Dla firm prawniczych wdrażanie nowych współpracowników i pracowników zawsze było procesem zależnym od osobistych instrukcji i interakcji.
Technologia może oczywiście wesprzeć prawników w rekrutacji i procesie integracji zespołu online. Narzędzia do prowadzenia rozmów zdalnych w ciągu jednego roku z “dodatku” stały się “must have”. Ten obszar – obszar rekrutacji i pracy nad relacjami zespołu w świecie cyfrowym – bez wątpienia stanowi jednak wyzwanie.
W 2021 r. warto więc doskonalić umiejętności miękkie. Empatia w 2021 r. może stać się jedną z poważnych przwag konkruencyjnych wśród kancelarii, w których kadra zarządzająca kierować się będzie tą właśnie wartością.
Usprawnienie procesów w kancelarii
Zmiany w sposobie funkcjonowania kancelarii i przejście na tryb pracy zdalnej wymusiły udoskonalenie podejścia do układania procesów pracy w wielu organizacjach.
Dla wielu efektywne zarządzanie zasobami szybko znalazło się na szczycie listy problemów IT – pisze Craig Friedl. Jedna z prawniczek, wypowiadających się we wspomnianym artykule, mówi, że firma, w której pracuje, przeniosła się do sfery online w ciągu… zaledwie 5 dni. Jedną z przyczyn, dla których to się udało, był fakt, że kierownictwo tej kancelarii szybko i precyzyjnie określiło swoje oczekiwania dotyczące pracy zdalnej. Kancelaria ta skupiła się także na efektywnej dystrybucji sprzętu do pracowników oraz zmniejszeniu zależności od nieefektywnych systemów i programów.
To wyzwanie, które pojawiło się w 2020 r., niewątpliwie niesie ze sobą szanse. Czym lepiej ułożone zostaną procesy w kancelarii, tym sprawniej będzie funkcjonować – to truizm, co do którego nie ma wątpliwości. 2021 r. będzie rokiem, w którym przekonają się o tym kancelarie, które rok wcześniej poważnie podeszły do zadania reorganizacji procesów wewnątrz organizacji.
Z technologią za pan brat
Najważniejszym wyzwaniem – i szansą równocześnie – pozostają jednak rozwiązania technologiczne. Prawnicy zostali wręcz zmuszeni, aby zacząć z nich korzystać – to poważne wyzwanie, tym bardziej że w wielu polskich kancelariach do czasu wybuchu pandemii liczba wykorzystywanych rozwiązań IT (oprócz poczty e-mail i systemów informacji prawnej), wynosiła okrągłe zero…
Jako przykład prawdziwego “boomu” na rozwiązania technologiczne w branży prawnej, często podaje się aplikację Microsoft Teams, która przed pandemią była niedostatecznie wykorzystywana. W artykule How Three Pandemic-Induced Issues Create Opportunity for 2021 można przeczytać, że odnotowała ona wzrost z z 200 wiadomości na tydzień przed pandemią do ponad 27 000 wiadomości tygodniowo w ciągu sześciu tygodni. Wow!
Autor wspomnianego artykułu zauważa również, że wzrosła chęć prawników do nauki i wdrażania się w rozwiązania technologiczne oraz dbałości o bezpieczeństwo. Jako producenta systemu klasy Legal Practice Management – bardzo nas to cieszy. W naszych publikacjach zawsze podkreślamy, że bezpieczeństwo powinno być priorytetem. Oprócz tego, że nasz system oferuje wszystkie niezbędne funkcjonalności (jak m.in. integracja z Office365, integracja z Systemem Informacyjnym Sądów Powszechnych, rejestracja czasu pracy i wiele innych), jest przede wszystkim bezpieczny.
Advisor247 to rozwiązanie, któremu można zaufać – w dobie pandemii, gdy technologia stała się jednym z priorytetów, warto wybierać pewne i sprawdzone rozwiązania, dostosowane do potrzeb prawników.
Cyfrowa transformacja w pełnym rozkwicie!
Oczekiwanie normalności zniknęło (…). W dobie pandemii nastąpił jednak ogólny wzrost wydajności i produktywności kancelarii prawnych. Doszło do tego za sprawą dwóch kluczowych czynników – technologii i większej otwartości użytkowników (…).
Prawnicy przesuwają granice tego, czego oczekują od rozwiązań IT (…). Mamy niepowtarzalną szansę na wdrożenie cyfrowej transformacji do zawodu prawnika – pisze Craig Friedl… i ciężko się z nim nie zgodzić.
Pandemia wygenerowała tysiące wyzwań, ale również – szanse. Nowoczesne i otwarte kancelarie z pewnością je wykorzystają. I zwyciężą na coraz bardziej zdigitalizowanym i konkurencyjnym rynku.
Zobacz również:
16.03.2021
Jak prowadzić komunikację kancelarii, żeby klienci do nas wracali
16.03.2021