Zaloguj się do panelu klienta

20.04.2021

Zmiany w głównym algorytmie Google a pozycja kancelarii w wyszukiwarce

Aktualności

W obliczu zmian algorytmu Google, z jakimi mieliśmy do czynienia w ubiegłym roku, branża prawna okazała się jedną z tych, które odczuły najbardziej negatywne konsekwencje – szczególnie w zakresie wyszukiwania na desktopach. 

Tymczasem nie od dziś wiadomo, że warto zawalczyć o dobrą pozycję w wyszukiwarce. Właściwa strategia SEO pomoże kancelarii w zdobyciu  nowych klientów i budowaniu rozpoznawalnej marki. Trzeba więc stale być na bieżąco ze zmianami wprowadzanymi przez technologicznego giganta… i planowanymi nowościami. O części z nich piszemy w dzisiejszym artykule. 

Google Core Update 2020 – wnioski także dla prawników

Choć Google aktualizuje swój algorytm codziennie (!), to w grudniu ubiegłego roku mieliśmy do czynienia większymi zmianami – aktualizacją algorytmu głównego (Core Update). Takie poważniejsze zmiany od czasu do czasu są niezbędne – w przeciwnym razie ilość zduplikowanych, niewartościowych treści, po prostu zalałaby Internet. 

Jako że od Core Update minęło prawie 5 miesięcy – to czas, w którym można już wyciągnąć kilka wniosków, przydatnych także prawnikom. Zrobił to m.in. Joe Giovannoli w artykule Google News: How the December 2020 Core Update Impacts Law Firms, opublikowanym na portalu Law.com. 

Co to za wnioski? Przede wszystkim, można z dużą dozą prawdopodobieństwa przypuszczać, że:  

  • skupienie się wyłącznie na jednej, konkretnej rzeczy w strategii SEO kancelarii (np. tylko na tworzeniu merytorycznych artykułów) –  już nie wystarczy; aktualnie dobra strategia powinna obejmować wiele drobniejszych, bardzo zróżnicowanych działań,
  • content is still the king – warto tworzyć przydatne odbiorcom, wartościowe treści,
  • koncentracja na doświadczeniach użytkowników witryny jest kluczowa (if content is a king, then user experience is the queen),
  • bieżące naprawianie drobnych usterek technicznych (programistycznych) związanych z SEO, pomoże zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce.

Czy prawnicy NAPRAWDĘ muszą przejmować się zmianami w algorytmie Google?

Ci, którzy chcą prowadzić marketing kancelarii także w oparciu o wyszukiwarkę internetową – z pewnością. Ci natomiast, którzy uważają, że nie ma to sensu… powinni spojrzeć na poniższe statystyki, przytoczone we wspomnianym powyżej artykule. 

  • 93% szeroko rozumianych doświadczeń online (np. odbiorcy z daną marką) zaczyna się od wyszukiwarki internetowej,
  • 75% osób nie szuka informacji dalej niż na pierwszej stronie wyników wyszukiwania,  
  • 61% internautów szuka produktu w Internecie przed dokonaniem zakupu (czy w przypadku prawników – przed skorzystaniem z usługi).

Bez wątpienia potencjalni klienci szukają w Google Twojej kancelarii, nawet jeśli nie do końca zdajesz sobie z tego sprawę. Aby jednak pojawiać się w wynikach wyszukiwania wysoko, nie zmuszając odbiorców do żmudnego przeklikiwania kolejnych stron, samo tworzenie wartościowych treści to już za mało. Jak podkreśla w swoim artykule Joe Giovannoli, równie ważne są wspomniane już wcześniej aspekty techniczne. Premiowane są witryny szybkie, atrakcyjne wizualnie, a jednocześnie proste w nawigowaniu i przyjazne urządzeniom mobilnym. Strona kancelarii, jeśli ma zdobyć wysoką pozycję w wyszukiwarce, po prostu musi być nowoczesna. Tzw. user experience po każdej kolejnej aktualizacji stale przybiera na znaczeniu. 

Kolejne zmiany w algorytmie Google już wkrótce

Poprzednia aktualizacja głównego algorytmu Google negatywnie odbiła się na pozycjach wielu kancelarii. Dobra (?) wiadomość jest jednak taka, że kolejna aktualizacja… już za chwilę, bo w maju 2021. 

Jak pisze Joe Giovannoli, to może być pewnego rodzaju wyzwanie, ale i szansa, dla firm z branży prawnej. Branża ta, z perspektywy googlowskiego algorytmu, należy do kategorii YMYL (Your Life, Your Money). YMYL koncentruje się na stronach, które mają wpływ na przyszłe szczęście, zdrowie, stabilność finansową lub bezpieczeństwo użytkowników witryny. Obejmuje takie branże jak m.in. e-commerce, medycyna, finanse, czy właśnie prawo. Witryny z tych branż muszą spełniać ponadprzeciętnie wysokie wysokie standardy jakości, aby pojawiać wysoko w wynikach wyszukiwania, ale równocześnie – stawka jest wysoka, bo to właśnie usług i produktów tych branż użytkownicy poszukują szczególnie często. 

Może jest to więc dobry moment, aby zaktualizować (lub stworzyć) strategię, dzięki której Twoja kancelaria będzie lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania – samodzielnie lub z pomocą profesjonalistów. Warto pomyśleć o tym, czego poszukują potencjalni klienci TERAZ, a nie o tym, czego potrzebowali, kiedy Twoja witryna powstawała, lub gdy dopiero zaczynałeś tworzyć treści pod SEO. 

#legaltech ma wiele twarzy

Jako producent oprogramowania klasy Legal Practice Management, doskonale wiemy, z jakimi wyzwaniami borykają się prawnicy. Bardzo często są trudności związane z szeroko rozumianym marketingiem, mające swoje źródło także w niesatysfakcjonującej pozycji w Google. 

Dbałość o SERP i doskonalenie strategii SEO to także przejaw cyfrowej transformacji – w końcu kto myślał o tym 10 lat temu? 🙂 Aktualnie jednak – mamy 2021 r., a cyfrowa transformacja i digitalizacja branży prawnej jest już nie do zatrzymania. O pozycję w wyszukiwarce warto dbać… i bacznie obserwować rezultaty!

Zobacz również:

Aktualności

20.04.2021

O komunikacji, zarządzaniu i zabawie

O komunikacji, zarządzaniu i zabawie

Aktualności

20.04.2021

Jak prowadzić komunikację kancelarii, żeby klienci do nas wracali

Jak prowadzić komunikację kancelarii, żeby klienci do nas wracali

Aktualności

20.04.2021

#3 Flink: Kancelaria bez biura i Word'a. Czy to może się udać i dlaczego warto?

#3 Flink: Kancelaria bez biura i Word’a. Czy to może się udać i dlaczego warto?