Zaloguj się do panelu klienta

05.05.2021

Czy technologia może pomóc prawnikom zwyciężać w prowadzonych sprawach?

Aktualności

Żyjemy w czasach, w których o technologii w branży prawnej mówi się dużo – czasem pozytywnie, czasem mniej.  Narzędzia technologiczne przez wielu prawników niestety nadal bywają określane jako “zbędne gadżety”. Tymczasem okazuje się, że mogą one pomóc nie tylko w organizacji pracy, czy zarządzaniu zespołem, ale również zwiększyć prawdopodobieństwo wygranej w prowadzonych sprawach.

Prawnicy, którzy korzystają z technologii mogą zwiększyć szanse na sukces swoich klientów aż na 7 różnych sposobów. Możemy przeczytać o nich w artykule How technology helps lawyer win cases.

1. Dogłębny research

Czy ktoś pamięta jeszcze czasy, gdy aby utwierdzić się w prawidłowości danej linii orzeczniczej, trzeba było przekopać się przez stosy wielostronicowych orzeczeń?  A aby dopasować stan faktyczny do stanu prawnego użyć kilku różnych, papierowych kodeksów?

Dziś na szczęście jest znacznie łatwiej. Systemy informacji prawnej na dobre wrosły już w krajobraz polskich kancelarii, a przecież one (choć nie zawsze pamiętamy o tym przy codziennej pracy), także są narzędziami legaltech. To właśnie dzięki nim można wyszukiwać informacje szybko i w stosunkowo prosty sposób. Co więcej, znalezione dane zwykle są precyzyjne i odpowiednio umotywowane. 

Prawnicy, którzy nie korzystają dziś z pomocy technologii w kwestiach merytorycznych, niestety tracą. Jak prognozuje Holly Urban, autor wspomnianego już we wstępie artykułu How technology helps lawyer win cases, w najbliższej przyszłości prawnicy, którzy nie otworzą się na tego typu rozwiązania, mogą mieć poważne problemy z przygotowaniem pism, a nawet zrozumieniem danych kwestii prawnych (…).  Możliwość przeglądania setek tysięcy opinii, wraz z określonymi terminami i słowami kluczowymi, jest jak posiadanie własnego, osobistego Google do sortowania obszernych informacji tworzonych przez sądy – dodaje.

2. Tworzenie dokumentów

Ręczne sporządzanie pism? Brzmi jak absolutny archaizm! Choć komputery na dobre zagościły w kancelariach niewiele ponad dwadzieścia lat temu, nikt dziś już sobie tego nie wyobraża. 

Najpopularniejszym programem do tworzenia i edycji dokumentów jest oczywiście Microsoft Word. To właśnie dlatego  wprowadziliśmy kompleksową integrację z pakietem MS Office – dzięki temu prawnicy, którzy pracują w Advisor247, mogą wygodnie, z jednego miejsca, korzystać ze najważniejszych funkcji pakietu. Niewygodne “przełączanie się” nie jest już konieczne. 

Rozpoczęcie korzystania z programów komputerowych do edycji tekstu było prawdziwym przełomem w kancelariach. Jako eksperci legaltech prognozujemy, że równie istotnym przełomem jestwdrożenie kompleksowych systemów Legal Practice Management.

3. Możliwość składania dokumentów drogą elektroniczną

Choć w Polsce jeszcze nie wszystkie sprawy urzędowe można załatwić online, nie da się ukryć, że w stosunku do stanu chociażby jeszcze sprzed kilku lat wstecz, zaliczyliśmy ogromny postęp. 

Elektroniczne składanie dokumentów zmieniło sposób otrzymywania i składania pism do sądów (…) Można teraz po prostu uporządkować wszystkie dokumenty sprawy elektronicznie, korzystając z folderów klienta. Ponadto elektroniczne składanie dokumentów praktycznie eliminuje ryzyko zagubienia ich na poczcie lub opóźnień. Co więcej, prawnicy mogą balansować na granicy deadline’ów… i nadal dotrzymywać surowych terminów – pisze Holly Urban. 

Ciężko się nie zgodzić. Pandemia (chcąc nie chcąc) przyspieszyła elektronizację postępowań. Biorąc pod uwagę ogólny, galopujący rozwój technologii w branży prawnej, można spodziewać się, że ten pozytywny trend także przyspieszy.

4. Technologia mobilna

Smartfony! Nie mogłoby zabraknąć ich na tej liście. Wielu młodym prawnikom niemal zastąpiły one komputery – w Advisor247 również jesteśmy tego świadomi. M.in. z tego powodu wprowadziliśmy wygodną aplikację mobilną Advisor247 Pocket. 

Dzięki smartfonom prawnicy mogą zapisywać notatki i strategiczne przemyślenia dotyczące prowadzonych spraw bez względu na to, gdzie się znajdują. Notatka głosowa w oczekiwaniu na pociąg? Dlaczego nie! 

95% pracy w kancelarii ma charakter poznawczy. Dlatego, gdy prawnik ma kluczowe przemyślenia dotyczące sprawy, ważne, aby mógł od razu zapisać najważniejsze punkty na nośniku, który ma zawsze przy sobie. Dobrym pomysłem jest także korzystanie z nagrań dźwiękowych, które następnie można przepisać – czytamy w artykule How technology helps lawyer win cases.

5. Social media

Facebook, Instagram, Twitter – czy to na pewno tylko zjadacze czasu? Niekoniecznie. Na pewno nie raz przekonali się o tym prawnicy, którzy ważne argumenty przeciwko drugiej stronie postępowania… znaleźli właśnie w mediach społecznościowych.

Większość użytkowników popularnych portali nie zdaje sobie sprawy, że dostęp do informacji o nich, jest tak łatwy. Niestety nie zawsze dbają o właściwe ustawienia dotyczące prywatności. Kancelarie, które nie unikają obecności w social mediach, choć zabrzmi to nieco brutalnie – mogą ten fakt sprytnie wykorzystać.

6. Technologia chmurowa

Prawnicy mogą zapoznawać się z orzecznictwem i przeszukiwać udostępnione dokumenty, a także korzystać z innych serwerów w chmurze do dzielenia się plikami ze swoimi współpracownikami w ciągu kilku sekund. Technologia chmury pozwala całej firmie prawniczej współpracować, nawet gdy podróżują po całym świecie – pisze Holly Urban. 

Bez wątpienia technologia chmurowa to prawdziwy game changer w organizacji pracy wielu kancelarii i firm prawniczych. Na ten temat nie będziemy jednak pisać bardziej szczegółowo – zrobiliśmy to już w artykule Migracja danych kancelarii do chmury – o czym warto pamiętać?

7. Natychmiastowy dostęp do ważnych wiadomości

Pandemia COVID-19 udowodniła, jak ważny jest szybki dostęp do informacji. Rozporządzenia publikowane z prędkością światła, kolejne obostrzenia, zdejmowanie obostrzeń, zmiany, “zalecenia”… Ten trudny czas pokazał, że rzetelnych porad prawnych mogą udzielać tylko ci, którzy “nadążają”. A najłatwiej sprostać temu zadaniu oczywiście korzystając z rozwiązań technologicznych. 

Technologia może stać się najlepszym przyjacielem prawnika

Wszystkie wymienione metody wykorzystania technologii w pracy kancelarii wpłyną pozytywnie na szanse prawników na zwycięstwo w sprawie, jednak  tylko w połączeniu z rzetelną wiedzą merytoryczną – to absolutnie oczywiste. Jako producent oprogramowania klasy Legal Practice Management należymy do prawdziwych freaków #legaltech i wiemy, że rolą narzędzi jest wspieranie prawników w jak najefektywniejszym wykorzystaniu zawodowej wiedzy – jej nie da się niczym zastąpić.

Dlaczego jednak nie pomóc swojej wiedzy i doświadczeniu, korzystając z dobrodziejstw technologii? Warto przemyśleć! 🙂

Zobacz również:

Aktualności

05.05.2021

O komunikacji, zarządzaniu i zabawie

O komunikacji, zarządzaniu i zabawie

Aktualności

05.05.2021

Jak prowadzić komunikację kancelarii, żeby klienci do nas wracali

Jak prowadzić komunikację kancelarii, żeby klienci do nas wracali

Aktualności

05.05.2021

#3 Flink: Kancelaria bez biura i Word'a. Czy to może się udać i dlaczego warto?

#3 Flink: Kancelaria bez biura i Word’a. Czy to może się udać i dlaczego warto?